Najtaniej jest zastosować katalizator uniwersalny, który jest dużo tańszy od fabrycznego lub dedykowanego nawet o 60%.

Pamiętać należy jednak, że zły dobór może skutkować problemami z:

  1. czujnikami sondy lambda
  2. elektronika sterującą
  3. wzrostem zanieczyszczenia spalin

Decydując się na katalizator uniwersalny trzeba zwrócić uwagę, że tylko nazwa sugeruje, iż będzie się nadawał do każdego typu Auta!

Przy dobieraniu katalizatora koniecznie zwrócić uwagę:

  1. średnica rur łączących
  2. wyliczenie przepustowości spalin
  3. pojemność silnika w cm 3 – oraz turbo

Należy pamiętać, że większe pojemności wymagają zastosowania kilku katalizatorów jednocześnie.

Przykład 1: silnik w układzie V jeden katalizator na jeden rząd cylindrów.

Przykład 2: silniki rzędowe (np. BMW) do każdej trójki cylindrów dobieramy katalizator.

METALICZNY: Ten rodzaj katalizatora posiada wiele zalet np. bardzo odporny na uszkodzenia mechaniczne wstrząsy – drgania – uderzenia, szybciej się nagrzewa i szybciej osiąga temperaturę do oczyszczania spalin. Jest bardzo odporny na szok cieplny związany z nagłym wjechaniem do głębokiej kałuży. Wytrzymuje ponad 100 tys km.

CERAMICZNY: Potrzebuje więcej czasu na nagrzanie się. Układ ceramiczny jest lżejszy i bardziej długowieczny. Zaleta układu ceramicznego jest wysoka wydajność wyłapująca cząstki stałe i węglowodany. Najważniejsze to, że ceramika nie rdzewieje.

Występują głównie w tzw. katalizatorach górnych przy kolektorowych. Wkład katalizatora występuje jako część uniwersalna – (blok katalizatora). W przypadku uszkodzenia można również wymienić na nowy. Po usunięciu uszkodzonego należy dopasować blok i wspawać o ile kolektor jest stalowy.

Katalizatory ceramiczne:

  1. wkład ceramiczny może popękać
  2. może ulec przesunięciu ceramika
  3. stalowa obudowa może przekorodować lub się rozszczelnić
  4. obudowa szczególnie po zalaniu może pęknąć koło spawu
  5. może nastąpić podwyższenie temperatury co spowoduje stopienie częściowe ceramiki

Wkład metaliczny:

  1. przesunięcie taśmy metalowej wskutek usterki silnika
  2. stopienie częściowe taśmy metalowej (szczególnie przy usterkach wtryskiwaczy)
  3. przekorodowanie obudowy i nieszczelność
Zakładki
Zamknij
Wstecz
Konto
Zamknij
payment